Cultura i consum
cuscu

El cuscús és una forma lleugera i refrescant de menjar cereal. S’elabora a partir de la sèmola del blat dur  que s’obté molent els grans de blat sencers fins a aconseguir una mena de farina gruixuda.
La paraula cuscús prové de l’àrab, significa “el menjar” i reflecteix la importància d’un aliment considerat bàsic en aquesta cultura. El seu sabor neutre i la seva versatilitat permeten que es pugui cuinar de mil maneres diferents

Propietats nutricionals

Segons la medicina tradicional xinesa, el blat és un aliment de naturalesa tèrmica refredadora, sabor dolç i que tonifica els ronyons. És un dels poc aliments al qual aquesta medicina atribueix la qualitat d’alimentar directament el cor-ment: calma i enfoca la ment i pot utilitzar-se quan hi ha palpitacions, insomni, irritabilitat, menopausa difícil i inestabilitat emocional. Estimula el creixement físic, ajuda a estabilitzar el pes corporal i és especialment indicat per als nens i les persones dèbils. Per altra banda, també indica que les persones obeses i les que tenen problemes de tumors n’han de menjar quantitats petites.

El blat està indicat en els casos de “fuga de líquids”, com ara la sudoració nocturna o la micció al llit dels infants, perquè té una acció hidratant i reequilibrant.

En relació amb les reaccions al·lèrgiques, es fa esment especial a evitar les farines que s’enrancien per oxidació i, per tant, si compreu un paquet de cuscús l’heu de conservar en un envàs hermètic, i encara millor si el guardeu refrigerat. Si fa olor de ranci val més no menjar-ne.

Efectes sobre l’organisme

Ajuda a mantenir uns nivells estables de sucre en sang: els hidrats de carboni d’assimilació lenta del cuscús (i en general dels cereals integrals) proporcionen uns nivells estables i de llarga durada de sucre a la sang, i eviten les pujades brusques (xoc hiperglucèmic) que al cap de poca estona es contraresten amb baixades brusques (xoc hipoglucèmic), que generen sensació de malestar i de molta gana.

Té un efecte refrescant sobre l’organisme: per tant, resulta un aliment ideal per a la temporada calorosa de l’any (primavera i estiu). L’efecte energètic d’aquest aliment ajuda a calmar l’excés de temperatura de l’organisme i provoca sensació de plenitud alhora que ajuda a suavitzar els budells.

És fàcil de digerir: així com el gra de blat sencer és difícil de pair, el cuscús és, en canvi, un aliment més digestiu. La forma d’elaboració a partir de la trituració del gra, permet poder fruir d’un aliment nutritiu i molt ràpid de cuinar (en poc més de deu minuts la majoria de cuscús estan llestos); a més, com que és de gra petit, és molt fàcil de mastegar i pair, i és especialment adequat per a les persones grans i els infants.

És una font de proteïna completa si es combina amb llegums i/o fruita seca: el 12% del pes del cuscús és proteïna i, per tant, es tracta d’una relació molt equilibrada amb la quantitat d’hidrats de carboni que conté (75%). L’únic problema és que la proteïna del cuscús és deficitària en un aminoàcid essencial (la lisina) i, per aquesta raó, la cuina tradicional l’ha combinat amb llegum (cigrons, llenties, mongetes) i/o amb fruita seca (com el sèsam), de manera que els perfils d’aminoàcids es complementen i s’obté una proteïna completa i de qualitat.

Com es cuina

Hi ha diverses maneres de cuinar el cuscús. Una possibilitat és torrar-lo una mica a la paella (sense oli) fins que es nota que el gra està calent i, a més, desprèn una olor típica de cereal lleugerament torrat (no cal que s’enfosqueixi). A part, tindrem a punt la mateixa proporció de líquid que de cuscús (és a dir una tassa de líquid per cada tassa de cuscús) i quan aquest líquid hagi començat a bullir, s’apaga el foc de l’olla i s’hi afegeix el cuscús torrat. Ho deixem reposar durant 8-10 minuts i a continuació es pentina amb una forquilla de fusta per desenganxar els grans i ja el tenim a punt.

Cultiu ecològic, proper i de temporada: el cuscús s’elabora principalment a partir d’una varietat de blat, el blat dur, que és fàcilment adaptable al conreu ecològic, perquè es tracta d’un tipus de blat prou resistent a les plagues, fàcil d’adaptar a terrenys pedregosos i que no necessita regadiu (a diferència d’altres cereals més demandants, com ara el blat de moro o l’arròs). Alhora, l’alçada de l’espiga permet el desenvolupament d’hàbitats d’aus que nien arran de terra. Per tant, escollint cuscús ecològic estareu fomentant una forma de cultiu respectuosa amb les persones i també propiciant una varietat més gran d’espècies als camps de cultiu. És un bon exemple de com el què mengem dóna lloc a un model agroproductiu respectuós amb el medi.

Font: http://www.etselquemenges.cat/

Una recepta: Tabulé refrescant

1.Posem dins un bol el cogombre, el pebrot vermell, el tomàquet, la ceba, el julivert i la menta, les olives i el cuscús (preparat com hem indicat més amunt). Ho barregem tot.

2.Ara hi aboquem el suc de llimona i el suc de taronja. Tot ben barrejat i ja tenim acabat el plat! I ben apropiat per aquest estiu!

Bon profit!

Activitats

desembre 2016
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
     
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031